Bent u recentelijk een bedrijf begonnen of heeft uw huidige website een flinke update nodig? Dan is het wellicht tijd voor een nieuwe website. De eerste stap die gezet moet worden is het kiezen van een CMS (Content Management Systeem). Wat een CMS is, leest u hier. Wij krijgen vaak de vraag: welk CMS moet ik kiezen? Hier vindt u antwoord!
Het beste CMS
Een CMS kiezen is een belangrijke stap in het maken van een website. Gaat u een webdesign bureau inhuren? Dan zullen zij waarschijnlijk een voorkeur voor een CMS hebben, maar u moet hier zelf ook mee werken. Het is dan ook belangrijk dat u meer weet over het CMS. Wij hebben hieronder een rijtje met de meest gebruikte CMS in 2020.
1. WordPress
De koploper van deze lijst is WordPress. Dit is het meest gebruikte content management systeem ter wereld. Omdat het een open source systeem is, is het gratis te gebruiken. Toen WordPress werd opgezet was het vooral voor bloggers om eenvoudig berichten te publiceren. Maar tegenwoordig is het veel meer dan dat. WordPress is uitgegroeid tot een multifunctioneel CMS welke geschikt is voor zowel websites gericht op content als webshops. Voor webshops wordt vaak de plugin WooCommerce gebruikt. Daarnaast zijn er voor WordPress vele plugins beschikbaar die onder andere kunnen helpen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Dit maakt de online marketing een stuk eenvoudiger.
2. Joomla
Het gebruik van Joomla neemt geleidelijk af, maar het wordt nog steeds veel gebruikt. De afname van het gebruik van dit CMS komt door de opkomst van WordPress. Joomla is te vergelijken met WordPress op het gebied van aangeboden thema’s en plugins (bij Joomla heten ze Extensions). Joomla heeft wel beperkte mogelijkheden en is lastiger te customizen. Voor een unieke uitstraling en diverse mogelijkheden kan er beter gekeken worden naar een ander CMS zoals WordPress.
3. Shopify
Een online webshop beginnen? Shopify is dan een goede keuze. Voor WordPress of Joomla zijn er diverse plugins nodig om een webshop draaiende te krijgen. Shopify is meer gericht op het eenvoudig starten van een webshop. Dit CMS is niet gratis. Er moet een vast bedrag per maand betaald worden om de webshop in de lucht te houden. Het voordeel is wel dat er geen aparte webhosting geregeld hoeft te worden, u heeft alleen een domeinnaam nodig. Een nadeel van Shopify is de URL-structuur. Deze is erg lastig te customizen en daardoor niet goed voor zoekmachine optimalisatie.
Meer weten over kiezen van een CMS? Neem dan contact op met SAM Design.