Moet je jouw website vernieuwen?
Sommige mensen vinden het onnodig om hun website te vernieuwen als deze goed wordt onderhouden met regelmatige updates en actuele content. Ze hebben hiervoor vaak een ICT’er of externe partij ingeschakeld. Echter, zelfs met goed onderhoud kan een vernieuwing na enkele jaren noodzakelijk zijn. Technologische ontwikkelingen gaan namelijk door, en nieuwe functies kunnen de gebruikerservaring verbeteren. Als uw website verouderd aanvoelt, kan dit gebruikers afschrikken, vooral als ze gewend raken aan modernere websites. Dus nee je moet niks, maar het is met zekerheid te zeggen dat het voor velen een meerwaarde heeft!
Het doel van website vernieuwen
Voor veel bedrijven is de website hun visitekaartje. We weten allemaal dat de meeste aankopen tegenwoordig online plaatsvinden, of het nu gaat om producten zoals kleding en een nieuw bed, of om diensten zoals het vernieuwen van een website. De website is vaak het eerste contactpunt voor klanten. Wist je dat mensen in minder dan 35 milliseconden hun mening vormen over iemand en iets? Dat is wel heel snel hè? Het doel voor het vernieuwen van je website kan voor iedereen anders zijn, maar een van de doelen zou kunnen zijn:
- Meer klantconversie behalen door een aantrekkelijke en effectieve website.
- Merkidentiteit versterken door een vernieuwde, frisse uitstraling.
- Gebruiksvriendelijk ontwerp die helpt om informatie helder en toegankelijk te presenteren.
- Bereik vergroten door een goed onderhouden en actuele website.
Klantconversie verhogen
Het vernieuwen van je website brengt verschillende aanwinsten met zich mee, waaronder een grotere kans op verhoogde klantconversie. SEO speelt hierbij een belangrijke rol. Tegenwoordig analyseert Google websites grondig met behulp van crawlers (robot-algoritmes). Op basis van de content, indeling en structuur van de website bepaalt Google de waarde ervan. Door je website te vernieuwen en je content beter te structureren, kun je hoger scoren in Google. Dit vergroot de kans om een hogere positie in Google te behalen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een hogere klantconversie.
Merkidentiteit verbeteren
Zoals eerder benoemd kunnen wij mensen al snel een oordeel geven over iets, het gaat om wel 35 milliseconden, wat bizar snel is. Een onverzorgde website kan dus een slechte eerste indruk achterlaten. Als bezoekers snel van de website afgaan omdat ze het bijvoorbeeld niet vertrouwen, heeft dat negatieve gevolgen voor niet alleen jouw merkidentiteit, maar ook voor je SEO en marktpositie.
Bij “klantconversie verhogen” hebben wij het gehad over de crawlers waar Google gebruik van maakt om je website uit te lezen, dit is niet het enige. Google maakt gebruik van nog veel meer tools, een andere interessante is de Bounce Rate. Wat is dat vraag je je af? Simpel gezegd is het een tool die meet hoe lang bezoekers op een pagina blijven en waar ze allemaal op klikken. Deze tool helpt Google met het vastleggen van een waarde aan je website. Je website vernieuwen helpt om klanten langer op je website te houden. Langer op je website betekent voor Google dat je betrouwbaar bent en goede content hebt.
Informatieverstrekking
Je wilt actuele en nuttige informatie leveren aan je klanten om zo hoog mogelijk in Google te scoren en je merkidentiteit te verbeteren. Als het website vernieuwen goed gaat kun je de structuur van je website aanpassen zodat de informatie op een logische plek staat. Een website biedt een centrale plek waar klanten gemakkelijk informatie kunnen vinden over je bedrijf, producten, diensten, openingstijden, contactgegevens, en meer.
Betere informatie en content is zoals bovengenoemd beter voor je SEO. Het draagt bij aan een lage Bounce Rate (hoe lager hoe beter), omdat je goede content levert zullen klanten langer op je website blijven. Met je website vernieuwen kun je in beter daglicht bij Google komen te staan.
10 redenen om je website te vernieuwen
De wereld van technologie verandert razendsnel. Dit kan ervoor zorgen dat je website, indien niet goed onderhouden, gevaar loopt. Hiervoor werden vier doelen uitgewerkt waarom een bedrijf haar website zou vernieuwen. Wij hebben 10 redenen voor je op een rijtje gezet, lees snel verder en ontdek wat het vernieuwen van je website jou kan brengen!
1. Verbeterde gebruikservaring
De eerste indruk maakt uit! Laten wij heel eerlijk zijn, een website die goed in elkaar zit met een mooi grafisch ontwerp is vele malen prettiger om naar te kijken dan een ouderwetse website met een gedateerd design. Naast dat het fijner is om er naar te kijken, werkt een vernieuwde website mee aan de gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring van de klant. Je website vernieuwen zorgt voor een gebruiksvriendelijke interface en dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren, sneller vinden wat ze zoeken en langer op de website blijven.
2. Mobiele optimalisatie
Google heeft een systeem (algoritme) om je website een rang te geven. Deze algoritmes kijken tegenwoordig niet alleen naar de desktop-website maar ook naar de mobiele-versie. Met de toename van mobiel gebruik de afgelopen jaren heeft Google besloten eerst mobiel uit te lezen, dit heeft enorm veel invloed op je SEO score. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel betekent het dat je slechter kan gaan scoren. Je website vernieuwen en optimaliseren is dan helemaal geen gek idee.
3. Snellere laadtijden
Wachten? Daar houdt vrijwel niet van, toch? Hedendaags hebben de mensen weinig geduld en daar moeten wij op inspelen. Een vernieuwde website kan zorgen voor optimalisatie van laadtijden. Benieuwd hoe dat gedaan wordt? SAM Design optimaliseert je website om de beste laadtijden te verkrijgen, neem contact met ons op om meer te weten te komen!
4. Betere beveiliging
Hackers, de meeste zijn er niet met goede bedoelingen. Het is dan extra belangrijk om aandacht te besteden aan de beveiliging van je persoonlijke en klantgegevens. Daarnaast evolueert technologie snel, en als je website is gebouwd op een verouderd platform, mis je waarschijnlijk de nieuwste functies en beveiligingsupdates. Een website vernieuwen naar een modern platform zorgt ervoor dat je kunt profiteren van verbeterde functionaliteiten en betere beveiliging.
5. Integratie van nieuwe functionaliteiten
Als je een verouderde platform/omgeving gebruikt, zijn beveiligingsrisico’s niet het enige waar je waarschijnlijk tegenaan loopt. Een gebrek aan nieuwe functionaliteit kunnen toevoegen is zeker ook een reden. Met het gebruik van een nieuw platform kun je nieuwe functies zoals chatbots, e-commerce oplossingen, of integraties met sociale media toepassen. Dit geeft je website weer een moderne uitstraling.
6. SEO verbeteringen
Het vernieuwen van je website kan een positieve invloed hebben op je SEO. De eerder genoemde verbeteringen dragen hieraan bij. Zoekmachines zoals Google passen hun algoritmes regelmatig aan. Door je website te vernieuwen, vergroot je de kans dat je beter zichtbaar wordt voor deze algoritmes, wat je SEO ten goede komt.
SEO is een breed en langdurig proces waarin je voldoende tijd moet investeren. Het kan even duren voordat je resultaten ziet, maar als je eenmaal een toppositie hebt bereikt, is het lastig voor concurrenten om je van die plek te verdringen. Te veel moeite? Geen probleem, SAM Design doet het voor je! Neem vandaag nog contact op!
7. Verandering in bedrijfsstrategie
Stel dat je bedrijfsdoelen of branding veranderen, dan moet je deze veranderingen doorvoeren in je website. Dan is het helemaal geen vreemd idee om je website te vernieuwen, het moet nou eenmaal aansluiten bij je bedrijf en haar doelen.
8. Verbeterde toegankelijkheid
Als je weet wie je doelgroep is, kun je hier op inspelen. Door verschillende functionaliteiten en structuur te creëren die aansluit bij je doelgroep kan de toegankelijkheid versterken. Een vernieuwde website kan beter voldoen aan de normen voor digitale toegankelijkheid, waardoor deze ook bruikbaar is voor een breder publiek. Een goede gebruiksvriendelijkheid kan ervoor zorgen dat de klanten langer op de site blijven.
9. Concurrentievoordeel
Een moderne, goed ontworpen website kan je helpen om je te onderscheiden van je concurrenten en een professionele indruk te maken op je klanten. Dit bereik je door kwalitatieve content te leveren en gebruik te maken van goede afbeeldingen die strategisch geplaatst zijn. Ook biedt een website met een doordachte structuur veel voordelen, waaronder een betere SEO-score. Naast het feit dat je professioneel overkomt, straal je ook betrouwbaarheid uit in vergelijking met de verouderde websites van je concurrenten. Wacht dus niet te lang met het vernieuwen van je website!
10. Onvoldoende resultaten
Resultaten! Dat is wat we allemaal willen als bedrijf, en we zien ze graag terug. Als je website niet de gewenste resultaten oplevert, zoals meer leads, hogere conversies, of betere vindbaarheid (SEO), dan is vernieuwing noodzakelijk. Een grondige analyse van je website kan helpen om zwakke punten te identificeren en te verbeteren. Kun je dit niet zelf of besteed je het liever uit? Bij SAM Design kunnen wij je stapsgewijs helpen om te stijgen in de Google-ranglijsten.
Hoe vernieuw je je website?
Heel leuk al die redenen en voordelen, maar hoe gaat het vernieuwen van je website? Misschien vraag je je af of je zelf je website kan vernieuwen? Dat kan zeker als je daar ervaring mee hebt, echter wordt het wel aangeraden om het uit te besteden. Bij ons doorloop je een aantal simpele maar effectieve stappen en je website is compleet vernieuwd:
Doel en doelgroep
Voordat je begint met het vernieuwen van je website, is het belangrijk om helder te hebben voor wie en waarom je dit doet. Door het te benaderen vanuit het perspectief van je doelgroep, word je in de juiste richting gestuurd. Weet je niet wie de doelgroep is, stel jezelf de volgende vraag: “Wie gaan mijn diensten en/of producten afnemen?” Beantwoord deze vraag zo specifiek mogelijk, en je hebt je doelgroep. Denk hierbij aan factoren zoals leeftijd, geslacht, inkomen, locatie, persoonlijkheid, behoeften, enzovoort.
Met de doelgroep in kaart kun je vervolgens nadenken over het waarom. Wat moet jouw website leveren voor deze doelgroep? Welke diensten of producten moeten erop staan? Denk goed na over deze vragen voordat je verder gaat, zodat je niet het verkeerde levert aan je klanten. Weet je dit allemaal al? Geweldig, dan kun je echt van start gaan!
Inventariseren van de content
Je website vernieuwen begint met het verzamelen en evalueren van al je bestaande content. Identificeer welke delen van je huidige website nog relevant zijn en welke moeten worden bijgewerkt of verwijderd. Denk hierbij aan tekst, afbeeldingen, video’s en andere media. Met de waarom in kaart, kun je een helder overzicht creëren van wat je hebt en wat je nodig hebt voor de nieuwe website. Dit doe je uiteraard ook met de doelgroep voor ogen.
Structuur en hiërarchie bepalen
Na het inventariseren van je content, is het tijd om de structuur en hiërarchie van je website te plannen. Denk aan het bepalen van de navigatiestructuur, het indelen van pagina’s en het organiseren van inhoud (CTA, teksten en afbeeldingen) op een manier die logisch en gebruiksvriendelijk is.
Grafisch ontwerp maken
Met de structuur en hiërarchie in gedachten, ga je over tot het ontwerpen van de nieuwe website. Hierbij creëer je een visueel ontwerp dat past bij je merkidentiteit en voldoet aan de behoeften van je gebruikers, een intuïtief redesign. Denk aan kleuren, typografie, lay-out en andere ontwerpkeuzes die bijdragen aan een moderne en professionele uitstraling van je website.
Kleuren spelen een cruciale rol in het overbrengen van je merkidentiteit en het creëren van de juiste sfeer op je website. Kies een kleurenpalet dat past bij je merk en aansluit bij de emoties die je wilt oproepen bij je gebruikers.
Typografie is meer dan alleen het kiezen van een lettertype, het draagt bij aan de leesbaarheid, hiërarchie en algemene esthetiek van je website.
De lay-out van je website bepaalt hoe de informatie wordt gestructureerd en gepresenteerd aan de gebruikers. Het doel is om een intuïtieve en gebruiksvriendelijke navigatie te creëren.
Wireframes helpen je sneller naar het uiteindelijke ontwerp te komen. Met de wireframes kun je je ontwerp snel en gemakkelijk testen.
Houd dit allemaal in gedachten tijdens het ontwerpen van je website want het kan ook averechts werken indien het niet goed gedaan wordt. Met webdesign en een goed grafisch ontwerp wil je je klanten aanzetten tot het uitvoeren van een actie. Maak dus goed gebruik van de indeling, content en CTA’s!
Maken van de website
Nu je het ontwerp hebt, kun je aan de slag met het programmeren van je website! Zorg ervoor dat dit zorgvuldig gebeurt, want het vertalen van een grafisch ontwerp naar een werkende website is één ding, maar het optimaliseren voor goede prestaties is iets anders. Wij maken gebruik van WordPress, een platform waarmee we het ontwerp nagenoeg 1:1 kunnen omzetten. Daarnaast biedt WordPress talloze functionaliteiten en mogelijkheden. Onze professionals zorgen ervoor dat de pagina’s optimaal scoren op SEO, zodat jouw bedrijf er maximaal van profiteert.
Het onderhouden van je vernieuwde website
Je website is af, maar wat nu? Om er echt profijt van te hebben, is het belangrijk om deze regelmatig te voeden met nieuwe, waardevolle content. Dit proces heet SEO en vergt helaas tijd en inspanning, maar niets is natuurlijk onmogelijk. Bij SAM Design maken we niet alleen je website, maar kunnen we deze ook onderhouden. Ons team bestaat uit vier secties: design, front-end, back-end en marketing.
Samen zorgen wij ervoor dat alles netjes en vlot verloopt. Het design team maakt een mooi en intuïtief ontwerp, vervolgens zullen front-end en back-end het realiseren. Zodra jouw website gerealiseerd is kan marketing aan de slag om de echte resultaten te behalen! Wij zorgen ervoor dat je op alle vlakken wint!
Website vernieuwen en onderhoud door SAM Design
Wilt u uw website laten vernieuwen? SAM Design is dan hét bureau voor jou. Naast website en webshops maken kunnen wij je website vernieuwen. Wij doen dit in SAM Design inspraak met je en hebben al vele jaren ervaring met webdesign en alles wat hierbij komt kijken. Meer informatie over je website vernieuwen bij SAM Design? Neem dan contact met ons op.