Wat kost een webshop laten maken in 2024?

Sta je op het punt om een webshop te laten maken, maar wil je eerst meer weten over de prijs? Logisch! De kosten van een webshop kunnen al snel aardig oplopen. Er zijn namelijk veel onderdelen waar je bij stil moet staan voordat je een succesvolle webshop kunt lanceren.

De kosten van een goede webshop beginnen vaak vanaf €3.000,-. Deze prijs kan in de webdesign wereld al snel €10.000,- worden, maar het kan ook oplopen naar €50.000,- of meer. Het hangt allemaal af van wat je doel is en de specifieke wensen die je als ondernemer hebt. In deze gids vertellen we je alles over de prijzen webshops en de zaken waar je rekening mee moet houden.

Wordpress webshop

Factoren die de prijs van jouw webshop beïnvloeden

De prijs van een webshop hangt af van meerdere factoren. Dit is hetzelfde als je bijvoorbeeld vraagt wat een auto kost; wil je een Fiat, een Mercedes of misschien zelfs een Ferrari? Alle drie de auto’s hebben veel mogelijkheden. Toch is de Mercedes een stuk duurder en de Ferrari al helemaal. Met een Mercedes heb je al meer luxe en opties. Maar met een Ferrari ga je nog een paar stappen verder. 

Dit geldt ook voor een responsive website. De kosten voor een professionele webshop hangen af van jouw wensen. Een simpele website is goedkoop, een uitgebreide shop met veel opties kost vanzelfsprekend meer. Dan is er uiteraard hier ook als het ware nog een verschil tussen de merken. Gebruik je WordPress of wil je goed uitpakken met een Magento waar je wel veel meer voor moet betalen.

Hieronder geven we je een overzicht van alle factoren die de kosten van je webshop beïnvloeden:

Factor

Beschrijving

Kosten

Ontwerp

Je krijgt een uniek ontwerp op maat met gebruiksvriendelijkheid in gedachte.

€1.000 – €5.000

Functionaliteit

Winkelwagen, filters, productbeheer, gekoppelde betaalsystemen, afrekenpagina

€2.000 – €7.000

Hosting

Het onderhouden van de techniek achter je webshop. Denk aan snelheid, SSL-certificaten en technische updates

€10 – €100 per maand

Domeinregistratie

De kosten voor het krijgen behouden van je domeinnaam

€10 – €50 per jaar

Content Management Systeem (CMS)

Platformen als WordPress, Shopify en Magento

€0 – €300 per maand

Marketing

SEO, Google Ads en andere marketingdiensten

€500 – €5.000

Webshop onderhoud

Het updaten en bijhouden van je webshop in de vorm van nieuwe aanpassingen

€250 – €1.000 per maand

Ontwerp

Wanneer je een webshop laat bouwen, is het ontwerp een van de eerste onderdelen waar je mee aan de slag gaat. De kosten hiervan hangen af van de partij die je kiest. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je webshop zelf te ontwerpen. Dan zal het je een stuk minder kosten. Laat je het liever over aan een specialist? Dan zullen de kosten een stuk hoger liggen.

Ook heeft de kwaliteit van het ontwerp invloed op de prijs. Waar het ene bureau in een aantal uur een ontwerp voor je maakt, zal het andere bureau een diepgaand onderzoek doen naar je doelgroep, concurrentie en markt. Je kunt je voorstellen dat een dergelijk onderzoek enige tijd kost. Een bureau dat een uitgebreid en kwalitatief ontwerpproces heeft, zal een hoger bedrag van je vragen dan een bureau dat een simpel proces heeft.

De vraag die je jezelf moet stellen is ‘Wat is mijn budget en hoe snel wil ik mijn doel behalen?’ De kwalitatieve ontwerpen zullen je in staat stellen om je doel sneller en effectiever te behalen. Wel moet je goed kijken naar je budget. Veel bureaus kijken gelukkig samen met je naar je budget en denken hierin met je mee!

Afb. 2 - Een voorbeeld van een op maat gemaakt ontwerp

Functionaliteit

Naast het ontwerp van je webshop hebben de functionaliteiten die je kiest ook invloed op de prijs die je gaat betalen. Elke webshop bestaat uit een aantal standaard onderdelen. Denk aan een productpagina, winkelwagen, filters, productoverzicht en een afrekenpagina. 

Waar de prijs in kan verschillen is de mate waarin je deze pagina’s op maat wil laten maken. Hoe meer unieke elementen je wil toevoegen aan deze pagina’s, hoe hoger de prijs. Zo hebben veel Content Management Systemen als WordPress en Shopify een standaard layout voor bepaalde pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan je winkelwagen. Het kan zijn dat jij wil afwijken van de standaard layout. Dat kan, maar hier zullen al snel meer uren in zitten. De kosten zullen daarom ook hoger zijn.

Als het gaat om de functionaliteiten, moet je ook stilstaan bij de extra functionaliteiten die je wil. Naast de bovengenoemde functionaliteiten zijn er nog meer onderdelen die je kunt toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld een prijscalculator laten toevoegen. Of wat dacht je van een chatsysteem? De mogelijkheden zijn eindeloos! Hoe meer extra onderdelen je toevoegt, hoe hoger de prijs.

Hosting en domeinregistratie

Je kunt geen webshop lanceren zonder een eigen domein en hosting provider te hebben. Gelukkig betaal je voor beiden vaak een relatief laag bedrag. 

Je domeinnaam kies je één keer, maar blijf je wel maandelijks of jaarlijks voor betalen. Is deze domeinnaam dan voor altijd van jou? Zolang je blijft betalen, is de domeinnaam van jou. Zie het als een telefoonnummer. Je kunt niet bellen zonder een werkend telefoonnummer. Dat is voor je webshop net zo. Je moet een domeinnaam hebben om een webshop online te kunnen zetten.

Als het gaat om de hosting van je webshop werkt dit net zo. Vaak valt de hosting van je webshop onder dezelfde partij als de partij waar je je domeinnaam hebt geregistreerd. Je hosting provider zorgt ervoor dat jouw webshop in de lucht blijft en zorgt ervoor dat technische updates regelmatig worden gedaan. 

Afb. 3 - Een aantal van de meeste populaire hostingproviders

Content Management Systeem (CMS)

Webshops worden tegenwoordig vaak gebouwd in een CMS. Hierbij kun je denken aan CMS als WordPress, Shopify Magento. Voor dergelijke software hoef je niet altijd te betalen. Zo is WordPress geheel gratis. Wil je starten met Shopify? Dan starten de kosten vanaf €21,- per aan en kunnen ze oplopen tot €2.300,- per maand of meer. Dit is geheel afhankelijk van de grootte van je webshop. Start je net met je webshop? Dan kun je vaak beginnen met het starterspakket van €21.-.

Afb. 4 - Populaire content management systemen

Marketingdiensten

Hoewel dit geen onderdeel van je webshop is, is het toch belangrijk om rekening te houden met marketingkosten. Zodra je webshop eenmaal staat, wil je er natuurlijk zoveel mogelijk uithalen. Je hebt namelijk klanten nodig om je producten te kunnen verkopen. 

Er zijn een hoop manieren om online bezoekers te trekken naar je webshop. Je kunt bijvoorbeeld SEO doen, Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads, Social media marketing en nog veel meer. De kosten van marketingdiensten kunnen natuurlijk erg verschillen op basis van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan je doelstellingen, je budget en de expertise van de marketing specialist. Marketing diensten kunnen beginnen vanaf €500,- per maand en lopen op tot €5.000,- per maand of meer. Hoe beter de specialist en hoe ambitieuzer je doelstellingen, hoe hoger de kosten vaak zullen zijn. 

Webshop onderhoud

Nadat je webshop geheel gebouwd is en bezoekers ontvangt, is het aan te raden om je webshop te blijven optimaliseren voor maximaal resultaat. Een webshop laten maken is namelijk een marathon en geen sprint. Je laat je webshop in eerste instantie bouwen, maar wanneer je webshop een beetje loopt, is het van belang dat je aanpassingen blijft doen. Zo kun je de resultaten van je webshop blijven verbeteren om er het meeste uit te halen.

Omdat je webshop in deze fase al af en opgeleverd is, worden er vaak kosten in rekening gebracht voor nieuwe aanpassingen die je doet. In veel gevallen kun je terecht bij hetzelfde webdesign bureau dat je webshop gebouwd heeft. Als je steeds kleine aanpassingen doorgeeft, kunnen de kosten echter flink oplopen. We raden je daarom aan om samen te werken met een onderhoudsbureau of een onderhoudscontract aan te gaan met je webdesign bureau. Vaak zal er dan een vast maandelijks bedrag afgesproken worden, waardoor de kosten lager zullen zijn.

Je webshop zelf bouwen of laten bouwen door een specialist

Als je een eigen webshop wilt, heb je de optie om het zelf te bouwen of uit te besteden aan een specialist. Kies je ervoor om het zelf op te pakken? Dan is het aan te raden om gebruik te maken van een template. Een template is een vooraf gemaakte webshop, die je kunt aanpassen naar je eigen smaak. Zo bespaar je een hoop in de kosten, maar weet je wel dat je meteen een webshop hebt die goed functioneert. 

Benieuwd naar het verschil in kosten van een template en het uitbesteden van de bouw? De prijzen lopen erg uiteen. Dit heeft te maken met het aantal uren dat moet worden besteed om een webshop van A tot Z op te bouwen of dat je kiest dat er vanaf een bestaande template verder uitgebouwd wordt. Het aantal uren dat aan een template moet worden besteed is een stuk minder, wat ook lagere kosten met zich meebrengt. Het designen van een nieuwe template kost niet veel tijd omdat er als het ware al een thema is gemaakt. De kleuren van de webshop zijn al bepaald, er zijn al elementen en gemaakt waar foto’s en formulieren in verwerkt zijn, de header en footer zijn al samengesteld, knoppen zijn al bedacht. Kortom, alle belangrijke aspecten van een website zijn al ontworpen en gebouwd. Het enige wat nog gedaan moet worden voor een nieuwe template is het ontwerpen hiervan en vervolgens online zetten. Hier zal niet veel tijd in zitten, omdat de webshop al enkele elementen bevat die hergebruikt kunnen worden en er alleen enkele nieuwe elementen gemaakt kunnen worden waar ook een mooie banner bij komt. Je kan namelijk niet te veel afwijken van het design en thema van de gehele website. Anders ziet de template eruit als een los onderdeel, en dat is precies wat je niet wil.

Toch raden wij jou altijd aan om een professionele webshop te laten bouwen op maat. Waarom? Jouw webwinkel is een online visitekaartje en moet tot op de kleinste details perfect zijn. Alleen dan kun jij je onderscheiden van jouw concurrentie. Daarbij is het belangrijk dat jouw webshop op alle soorten apparaten en browsers optimaal wordt weergeven. Een responsive design is een must. Wij kunnen dit relatief goedkoop voor je implementeren. Zoals je ziet komt er dus veel meer kijken bij een aanpassing aan je webshop die in eerste instantie simpel lijkt te zijn. Een template bijmaken is een optie maar wordt niet aangeraden. Tijdelijk zou dit zeker aan te raden zijn. Op deze manier hebben de pagina’s waar de template in verwerkt is al een mooi aanzien, wordt de webshop al aantrekkelijker en kun je al meer conversies krijgen. Wanneer wij een webshop maken, richten we ons namelijk op conversiegerichtheid. We onderzoeken goed waar mensen naar op zoek zijn, hoe de bezoekers in jouw specifieke branche zijn en waar we bijvoorbeeld een knop of formulier moeten plaatsen om aanzet tot actie te creëren. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) is dit ook een heel belangrijk onderdeel. Daarnaast zijn er veel technische SEO aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. Met alleen aan template bijmaken zullen deze aspecten natuurlijk niet aangepakt kunnen worden. Heel wat dingen die komen kijken bij het maken van een webshop dus. Maar wat kost een webshop laten bouwen? Wij bespreken het graag en leggen dit hieronder verder uit.

Kosten voor een webshop in WordPress, ook wel WooCommerce

Zoals hierboven uitgelegd zijn er veel dingen die komen kijken bij het laten maken van een webshop. WordPress is het CMS wat wij voornamelijk gebruiken voor het maken van een webshop. Wanneer je een webshop met een WordPress webdesign maakt dan heb je te maken met WooCommerce. Dit is een specifieke plug-in die ontwikkeld is om in WordPress te gebruiken. Met WooCommerce kun je dan ook alle kanten op. Dit systeem blijft zich constant ontwikkelen om mee te gaan met de tijd en jouw webshop constant te kunnen blijven voorzien van de beste mogelijkheden. Daarnaast is het voor een webbouwer relatief simpel om alles in elkaar te zetten. Met WordPress en WooCommerce hoeft er vaak niet diep in de code gedoken te worden. Zo zijn webbouwers vaak dus veel minder tijd kwijt aan het bouwen van jouw webshop. Op deze manier blijven de kosten voor een webshop dus ook laag.

Maar niet alleen voor de webbouwers is het makkelijk om met WooCommerce te werken. Ook voor jou is alles een stuk overzichtelijker. Het is dan ook makkelijk om het één en ander in WooCommerce aan te passen en te vinden. Zelf kun je bijvoorbeeld de voorraad van jouw producten makkelijk bijhouden en aanpassen. Ook kun je makkelijk producten toevoegen en verwijderen of een hele nieuwe productcategorie aanmaken.

Webshop kosten met Magento

Ben jij aan het overwegen een Magento webshop te laten maken? Dat kan zeker. Echter moet je hier wel goed over nadenken. Magento webshops zijn over het algemeen erg duur namelijk. Kosten voor het laten maken van een webshop in Magento starten dan ook al bij €30.000. Dit is nog maar het begin. Dan heb je nog geen opties of iets dergelijks. Met alle mogelijkheden die je wil toevoegen kunnen deze afhankelijk oplopen tot zelfs €100.000 euro. Dit is dan ook redelijk normaal om te betalen voor zo een webshop. Magento bestaat namelijk één en al uit code. De gehele website wordt van de grond af gecodeerd. Kies je hiervoor, dan heb je wel een hele uitgebreide webwinkel! Om deze reden moet je dus wel echt twee keer nadenken voordat je deze beslissing maakt. Meestal hebben hele bekende en grote namen in de markt zo een webshop. Nike is hier een mooi voorbeeld van. Dit moet natuurlijk ook wel. Deze webshop is mega en moet ook veel mogelijkheden hebben. Is jouw webshop dus zo groot als dit? Kies dan inderdaad voor een Magento webshop! Is het een stuk kleiner? Kies dan vooralsnog voor WooCommerce. Het is dan namelijk helemaal niet nodig om de kosten voor een webshop laten maken zo hoog op te laten lopen.

Is zoekmachine optimalisatie inbegrepen in de kosten voor een webshop?

Zoekmachine optimalisatie, of ook wel SEO, is over het algemeen niet inbegrepen bij een website of webshop laten maken. Dit is namelijk een heel apart onderdeel. Hiervoor moet je bij ons marketing gedeelte zijn. Voor zoekmachine optimalisatie worden namelijk uitgebreide strategieën uitgezet waar specialisten veel mee bezig zijn. Dit is dus een proces wat blijvend is. Je kan dus niet voor één keer investeren in SEO waarna je altijd goed in Google zal blijven staan. Wel wordt een webshop bij ons voor SEO technisch volledig goed ingericht. Zoekmachine optimalisatie bestaat namelijk uit drie aspecten. Namelijk linkbuilding, on-page(content) en techniek. Waarschijnlijk zie je al waar de webbouwer bij komt kijken. Techniek is waar wij ons dagelijk binnen SEO mee bezig houden als webbouwers. Er zijn namelijk veel punten waar je naar moet kijken. Denk voornamelijk aan de pagespeed. Is deze te traag, dan kan Google – of een andere browser – je pagina en de website niet meteen crawlen/uitlezen. Hierdoor geeft Google bij voorbaat al minder autoriteit. En dan heeft ze nog niet eens de content uitgelezen. Dat is dus zonde. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere aspecten waar we op moeten letten van onze SEO specialisten. Voorbeelden hiervan zijn de W3C fouten, inline CSS, responsiveness, etc.

Wat kost het laten bouwen van een webwinkel bij SAM Design?

Voor de kosten van een webshop laten maken hanteren we bij SAM Design vier pakketten. Zo kun je voor ongeveer €220,- al een losse landingspagina laten maken. Over het algemeen zullen we namelijk minstens twee uur bezig zijn met het designen en developen van de template. Een zoekmachine vriendelijke website is tegenwoordig de grootste bron voor het genereren van klanten. Ook bieden we een webdesign basic pakket. Dit pakket kost eenmalig €1199,-. Je krijgt een template design met aanvullende opties, zoals een contactformulier via de e-mail, een snelle laadtijd, sitemap en compleet zoekmachine vriendelijke website. Het meest verkochte pakket bij SAM Design is de webdesign op maat voor €2199,-. Al jouw wensen worden verwerkt in een webshop op maat. Naast alle opties van het vorige pakket, bieden wij Search Engine Optimization advies, integratie van sociale media kanalen en vele andere opties, zoals het bouwen van een professionele webshop.

Wat kost het laten maken van een webshop?

De prijzen voor een professionele webshop beginnen bij €2999,-. We bouwen jouw online winkel in een CMS naar jouw keuze, inclusief aanvullende catalogus software. CMS staat voor Content Management Systeem. Dit is het systeem waarmee jij de content later zelf kunt aanpassen. WordPress is hiervoor het meest bekend, deze gebruiken wij dan ook voornamelijk. Voor jou is dit ook het makkelijkst om mee te werken. Magento is ook een optie maar dat wordt velen malen duurder. Later gaan we dieper in op deze twee systemen.

Daarnaast zijn we in staat diverse betaalsystemen te integreren en bieden wij jou meerdere aanvullende functionaliteiten. Een professional bespreekt daarom graag de mogelijkheden tot het maken van een webwinkel. Afhankelijk van wat jouw wensen zijn, kunnen de kosten uiteraard oplopen. Diverse formulieren en een excel bestand dat verbonden moet zijn aan jouw webshop bijvoorbeeld, kunnen ervoor zorgen dat de webshop kosten een stuk hoger uit zullen vallen.

Inhoudsopgave
Ook interessant voor jou!
Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?
Tips voor een betere website layout
Waarom is mobile first belangrijk?